torsdag 23 augusti 2012

Arg

Det är förgrymmat skönt att bo hos morsan och farsan. Man får det mesta serverat (nåja, om man säger såhär; dom får mig att känna mig väldigt välkommen, jag hjälper till så gott jag kan), mat finns alltid i kylskåpet; "är du hungrig, ÄT! Gå och se om det finns något i kylskåpet!".

Jag är juh inte van vid att ha det kliniskt rent hemma hos mig själv.. men när man är här så går man och kollar om något behövs städas eller torkas av o.s.v. Nu är inte mamma och pappa så kliniska av sig längre.. (det märkte jag på deras kaffetermosar (from hell) igår..! FIFAAAN! Men dom ger mig sura miner om jag lämnar något (eller några) saker framme och ivägen..

Idag är det jag som står för maten.. på tal om det så ska jag ta fram något ur frysen, brb! Så.. det blir någonting med kyckling och svamp. Kanske lite bacon också! Den som lever får se.

Igår vart det ett litet spontanbesök hos veterinären här i Flen. Jag skulle väga Ester (som vägde 11 kg) och boka en tid för valpsprutan; "kan du typ.. nu?". Bara att åka och hämta papper och grejer hemma. Vaccinationen gick på ett tjillevipp, Ester märkte det nog inte ens.
Men kan hundarna få biverkningar av vaccinationen..? För Ester gjorde inget annat än att spy på kvällen sen. Har inte riktigt bestämt mig för att jag ska tro att det är biverkningar eller att hästskit/hästhovsbitar/gräs/jord/annat skit Ester satte i sig under dom tre timmarna jag var ute i stallet igår (hovslagar'n var där). Det lutar åt hästhovar och bajs.. för inatt, när hon spydde sist, fick hon ut en typ 8 cm lång hästhovsbit. Den har hon förmodligen svalt hel (som hon även gör med små tuggknutar) i rädsla av att Vilma eller Jahr ska komma och ta den i från henne. Farligt! Men bra att hon fick ut den.. det var förmodligen viljan att få ut hovbiten som gjorde att hon kräktes som fan!

Mamma och pappa hjälpte mig med lägenheten igår.. skurade ur och tömde skåp. Nu är det inte så mycket som ska tömmas längre. Bara organiseras (heter det så?) och läggas i fler lådor.. jag behöver fler, förresten. Kom jag på nu.. lådor alltså. Har bara en IKEA-kasse kvar. Det räcker inte!
Mamma tog det värsta; skura i och över köksskåpen. Flottigt! Tack och tack igen!
Och på vägen ner till bilen mötte vi den där (jävla) gubben nedanför oss (som klagar sådant på skejtarna) och hans (jävla) hundar! Som vanligt låter han hund(jävl)arna gå som dom vill i sina flexikoppel, d.v.s. rakt fram till Vilma och Ester. Och som vanligt så blir dom förbannade på mina hundar och börjar skälla och försöka bita Ester (som förövrigt helst inte ville fram till dom). Ester tjuter av rädsla och gömmer sig bakom mig och jag skriker "NEJ!", till hans hundar. Han säger då; "Nej, låt dom göra upp nu!". Tamigfan! En spark i nyllet skulle han ha! T.o.m. pappa skrek åt honom; "Men dra in dina hundar då!", och jag skrek; "Nej, hon ska kunna hälsa på dom innan dom "gör upp"! OCH jag vill inte att hon blir rädd för andra hundar!".. gubbfan blev sur som ättika och bara gick. Usch! För såna som han (och hans fru) borde det vara lag på att INTE få ha flexikoppel.
Han klagade juh på "dom där brädåkarna" här om dagen. Att dom nästan han kört på hans hundar! "I TRETTIO kilometer i timman, akta dig för dom annars kör dom få dina hundar också!". Sen att han går på ena sidan av gångvägen, och hans hundar (med fullt utrullade koppel) på andra, spelar ingen roll.. för brädåkarna ska MINSANN inte åka i backen. Grabbarna hade förmodligen kollat både en och två gånger innan dom åkte ner för backen. Bara att dom missat hundarna tre meter bort.. i flexikopplet.
Gubben har tydligen lyckats fälla en cyklist med sina hundar också.. missade hundarna och flexikopplet och trasslade in sig i snöret och ramlade med cykeln och hela köret! ARGH!
Bitter..? Nää, jag? Inte då! Det ska bli skönt att flytta..! Men vem ska försvara grabbarna när vi är borta..? :P

Mer kaffe på detta.. sen iväg till lägenheten.
Hörs! Hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar