tisdag 11 september 2012

Trevligt

Här om dagen mötte jag en av våra grannar, jag var ute med hundarna på går'n och hon kom tillbaka från en löp/gå-runda. Vi hälsade artigt, som grannar gör, småpratade lite.. som grannar gör. Sen kom frågan, som jag trodde skulle dröja ett bra tag (om inte t.o.m. ickeexistera); "Du, vi borde ta en kaffe nu i veckan. Jag är också hemma och arbetslös och har tråkigt om dagarna!", smått förvånad över kaffe-förslaget höll jag gladeligen med. Kaffe skulle sitta fint!
Folk är trevligare här nere. Nu menar jag inte att Flenare är otrevliga.. men det verkar nästan som att ju närmare man kommer Stockholm, desto större osynlig skyddssköld har folket. Fattar ni?
Som exempel; min bror var i Göteborg för några år sedan, med sina polare. Dom hade tydligen gått runt och sett lite vilsna ut i en park när någon ropade på dom; "Kom och sätt er här!". Helt främmande människor tyckte att Ante och hans polare såg roliga/trevliga ut och föreslog att dom skulle sällskapa. "Det skulle aaaaldrig hända i Stockholm! Ännu mindre i Flen! Här har alla sina sköldar och sina gäng.", berättade brorsan, eld och lågor! (...) Och det är juh sant! Eller har jag fel?

Idag har jag för övrigt klistrat och knåpat lite. Vi fick två bordstabletter/hundmatsunderlägg av mormor. Dom glider runt på golvet när hundarna äter, så jag klistrade på lite antiglid (sånt vi köpte på IKEA, egentligen för besticklådor) så nu ligger dom stilla, där som ska! Förhoppningsvis. Vi har inte testat än.
Igår knåpade jag dessutom klart gardinerna till tv-rummet. Vi köpte ett gardinpar som blev två gardinpar. Våra fönster är höga (170cm) men inte så breda (108 cm), så en gardin på 140 cm:s bredd blev två gardiner på 70 cm. Så där sparade vi in lite pengar, fanimig! Ett par gardiner kostade typ 350 spänn.. det är dyrt! Så nu blev det iallafall 350 spänn för ett helt rum, två fönster.
Det vart lite pill med att klippa snyggt och att stryka på sånt där Fåll&Fix-mockatjosan (som förövrigt är guld, för mig som inte fått hem min symaskin än). Men helt klart värt det!

Nehepp! Nu; lunch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar