fredag 25 januari 2013

Lyckligt ovetande

Jag har, sedan jag blev arbetslös/mellan arbeten, börjat läsa Aftonbladet flera gånger om dagen. Det ger allmänbildning, kunskaper om världen runtomkring och ett flertal ämnen att kunna diskutera (stället för att fråga; "Vadå, vad har hänt? Vem har blivit mördad?", och få en massa vilken-planet-är-du-ifrån-blickar).
Men i och med att man har börjat läsa internettidningen frenetiskt så är man olyckligt vetande om allt skit som händer i Sverige och i världen. Det är inte kul att vara påläst! En 9-årig flicka som blivit våldtagen av en snubbe utanför sitt egna hem, ett gäng unga killar som gör ett beväpnat rån mot en guldsmedsaffär, Nordkoreas atomvapenhot mot USA, en gubbe som vart yxmördad för att han ville ha sin hund i koppel,  en kille som fick sina knän sönderskjutna och syra i ansiktet av sin flickväns galna ex (eller en torped som blivit anställd av exet). Och så vidare.

Förr var man lyckligt ovetande, även fast vissa tyckte att man var blåst och okunnig. Man kunde höra i förbifarten om mord/våld/rån men man tänkte inte mer på det. Idag när jag läser Aftonbladet så blir jag helt mörkrädd för vad det finns för folk här i världen. Och dessutom nära, i Sverige, i grannstaden, i en stad där man har varit eller t.o.m. i staden där man bor! Ta bara bankrånet i Flen för ett par somrar sedan! Eller snubben som hade ett verktyg inkört i bröstet i en brinnande bil här i Vargön. 

Inte konstigt att man är rädd att gå hem själv när det är mörkt ute. Jag är ibland t.o.m lite nervös att gå själv när det är mitt på ljusa dagen!
Sluta läsa och bli blåst och kunnig igen..? Det är frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar