lördag 14 juli 2012

Griller

När jag följde med mamma till stallet efter jobbet idag så hade Alma tappat båda skorna på framhovarna. Bosse, stallchefen, var ute samtidigt som oss.. så mamma bad honom att slå i skorna igen. Jag frågade honom, medan han böjde och fixade till dojorna; "Att du inte utbildar dig till professionell hovslagare?", varav han tittade på mig och svarade; "Att inte DU gör det?" (...) Jag fnissade till och skojade bort det lite, berättade snäppet senare för Mia (en stallkompis) vad tokig Bosse var, som föreslog det. "Jag och min rygg, liksom..! Haha. (...) Men samtidigt.. ryggen hade nog varit rätt tränad om jag var ute och for och faktiskt jobbade med kroppen!", Mia flinade; "Ja! Och tänk vad billigt vi skulle komma undan! Du skulle komma hit, och vi kunde boka dig var 6-8 vecka! 500 spänn per häst, så VIPS, har du 2000 spänn! Jag menar, vi betalar 1000 spänn per häst idag!"

Tusen riksdaler per häst. Skor man fem hästar på en dag blir det 5000 spänn. Fem hästar brukar det finnas i ETT stall. Om man då åker till tre stall på en dag, med fem hästar vardera. Hm. Kan ni tänka er vad mina tankar går runt?
Och det finns en Kvalificerad Yrkeshögskoleutbildning i Skara.. som ligger 7,5 mil från Vargön. Det är ju faktiskt inte jättelång väg att åka, om man ska pendla.

BYS Hovslagarskola ger dig utöver yrkeskunskaper även kunskap om hästen som biologisk varelse samt att starta och driva eget företag. I skolan gör du en affärsplan över ditt framtida hovslageri, du får råd från yrkeskunniga längs vägen och vid affärsplansexamen. Din hovslagarpraktik gör du hos en yrkesverksam hovslagare med godkänd behörighet. Skolan har ett nära samarbete med din praktikvärd och stämmer regelbundet av din personliga utveckling. Under de praktiska momenten i de skolförlagda hovslagarblocken ges du möjlighet att verka/sko många olika typer av hästar.
 (Kopierat från BYS)


Jag är sugen. Faktiskt. Det är mycket praktik också, en tredjedel av utbildningen. Det passar mig! Nu gäller det bara att jag fixar ihop lite godkända gymnasiebetyg..

1 kommentar:

  1. Satsa! Jättehäftigt och omväxlande yrke. Lär inte bli en tråkig dag på jobbet

    SvaraRadera