fredag 5 april 2013

Migrän

Både igår och idag har jag blivit utsatt för början till migränattack (hann ta alvedon innan det bröt ut). Jag har tydligen något som kallas "auramigrän", det är inte diagnostiserat.. men jag misstänker att jag har det. Jag var hos en barnmorska (och skulle fixa p-piller) för ett par år sedan som frågade om jag hade migrän, och när jag berättade om mitt flimmer framför ögonen följt av skallebank så sa hon att det kallades "auramigrän". Antagligen för att det flimrar framför ögonen?
Flimret är så pass intensivt att jag knappt ser något, iallafall inte utan att anstränga mig. Och tar jag inte alvedon i tid så får jag världens huvudvärk. Mindre kul!

Och detta gör att jag inte får ta p-piller (inte för att det gör någon skillnad nu, haha), för att jag har större risk att få blodproppar.. p.g.a. migränen. Barnmorskan som jag gick till FICK inte skriva ut p-piller till mig, varesig jag ville eller inte. Det skulle ha varit ett tjänstefel/brott.
Vilket är ganska bra, i och för sig. Blodpropp är la något man helst inte vill ha/få. Varken i benet eller i huvudet.

Tänk på det, du som är tjej (eller känner en tjej) som knaprar p-piller och får migrän med jämna eller ojämna mellanrum.. snacka med din barnmorska om det. Det kanske bara var något min barnmorska (i Flen) fått för sig. Men är det sant så är det värt att kolla upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar