måndag 6 maj 2013

Söka jobb

Jag är ju tvungen att söka jobb, trots bebis i magen. Arbetsförmedlingens order.
Så nu sitter jag här, och har hittat tre jobb jag kan tänka mig. Två av dom skulle jag faktiskt vilja ha, inte bara "kunna tänka mig"! Jag kan tänka mig att bli säljare på Elgiganten Megastore i Uddevalla och skulle vilja bli merchandiser på sistnämnda varuhus eller cafébiträde på NÄL (sjukhuset i Trollhättan). Men söker jag dessa jobb, som gravid med femtiosex dagar kvar till bf, kommer dom tycka att jag är dum i huvudet! Vem tror du att du är? Slösar vår tid genom att ansöka med bulle i ugnen?! Stick och försvinn, vi vill inte se dig igen!

För ärligt talat; vem skulle vilja anställa en tjej som strax kommer vara mammaledig i ett år (i runda slängar)..? Förmodligen ingen.
Däremot funderar jag på att söka jobbet, med be dom ha mig i tankarna om dom behöver någon nästa sommar! För så kan man la göra..?

Jävla arbetsförmedling.. kan jag inte bara få pausa i sökningarna tills nästa år..?

1 kommentar:

  1. Hej Pemlan,

    Peter heter jag och arbetar på Arbetsförmedlingen, vi prenumererar på blogginlägg som handlar Arbetsförmedlingen och/eller vår verksamhet.

    Tycker du resonerar helt riktigt i att se bortom eventuella fördomar och diskrimineringar hos arbetsgivare som skickade ansökningar i din situation skulle kunna innebära.

    Klart att du ska söka de jobb som du brinner för och hoppas på att arbetsgivare väljer att se till just din kompetens. Vad arbetsgivaren väljer att sedan göra med de uppgifter som du har delat med av ligger på ju deras ansvar, mer än så kan vi egentligen inte göra?

    Alltid en avvägning kring hur man ska resonera inför att skriva i ansökan om den kommande familjesituationen, och tyvärr finns det nog inget facit. Magkänslan...

    Kanske ta kontakt med arbetsgivaren innan dess att du skickar din ansökan för att få en känsla om hur dem resonerar kring situationen?

    Vad gäller kraven om aktivt arbetssökande så gäller dessa under förutsättning att du på något sätt tar del av ersättning under tiden som arbetssökande, du väljer själv om du inte vill anspråk på denna ersättning.

    Kontakta oss gärna om du vill få mer info om hur arbetslöshetsförsäkringen hänger ihop, ring 0771-416 416 så kan vi berätta mer.

    Ett alternativ till att ta del av ersättningen i samband med ditt arbetssökande kan ju vara att istället ansöka om föräldrapenning hos Försäkringskassan, läs gärna mer här; http://korta.nu/04okq

    Hur som, fortsatt lycka till med ditt arbetssökande och det kommande barnet!

    Med vänlig hälsning
    Peter, arbetsförmedlare

    SvaraRadera