tisdag 5 mars 2013

Smuts FTW

När jag kom hem med babynestet tänkte jag direkt att jag skulle ta kort på't. "På gästsängen kan jag lägga den! Bra bakgrund. (...) Eller, då kanske den blir (hund)hårig, inge bra för bebisen sen när den ska använda den!" Sen kom jag på mig själv. Vår unge kommer leva sina första år i hundhår, saliv, dammpartiklar, kvalster m.m. För vi tror inte på det där med att ha det kliniskt rent runt bebisen.. Visst, dom första dagarna efter bb kanske man inte ska låta Ester och Vilma pussa på'n (jättemycket) och så vidare. Men inte sen.. det är nog därför folk blir allergiska. För man har det alldeles för rent. Så sen när människan sen blir utsatt för smuts/hår/annat skit får kroppen en chock. Eller nåt..?
Tänker jag helt fel, eller..?

Jag kollade på Hollywoodfruar (eller något liknande) och där hade en av mammorna en unge som absolut inte fick äta eller ha upp händerna i ansiktet efter att hon hade klappat deras hund. Ungen var tvungen att tvätta händerna först.. annars kunde hon få sjukdomar och bli allergisk. Det är ju helt fel, enligt mig. Visst om ungen varit ute och lekt i en allmän sandlåda där katter kissar och bajsar och andra mindre fräscha saker händer, då hade t.o.m. jag nog velat att ungen tvättade händerna.. eller hade jag..? Jo, det hade jag nog. Eller om nu ungen är synligt smutsig om händerna! Men annars är det överdrivet..

När jag hade häst förr i tiden så kom jag ibland på mig själv med att t.ex. peta tänderna med pekfingret.. som var skitigt efter att jag hade ryktat Alma eller mockat skit, burit hö och kratsat hovarna. Men jag lever idag..?

Skit, smuts, damm, hundhår och annat tjafs är nog bara bra.. i måttliga mängder!
Sen har nog inte ens hälften av er en aning om vad jag ville komma fram till med detta inlägg.. det ber jag om ursäkt för.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar