onsdag 20 mars 2013

Valmöjligheter

Jag har läst Lady Dahmers inlägg om en manlig gynekolog som anmält en patient till DO (diskrimineringsombudsmannen), för att hon inte ville bli undersökt av honom.
Han tyckte att hon hindrade honom att göra sitt jobb.. men att det klassas som diskriminering?

Jag hade valt bort en manlig gynekolog. Iallafall om det gällde en tidsbokad undersökning. Vid förlossningen misstänker jag att det kommer finnas en och annan karl i närheten, men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer bry mig för tillfället.. om mer än att jag vill att det ska gå fort och vara över och att ungen ska må bra!

Men alla ska la ha friheten att välja bort t.ex. en manlig gynekolog? Muttan (eller snoppen) är juh faktiskt en av dom privataste delarna man har på kroppen.
Och bli den manliga gynekologen förolämpad av det så kanske han ska byta yrke?


Jag har avbokat en undersökning en gång, p.g.a. att det var en karl som skulle sköta undersökningen..
En annan gång var jag t.ex. hos en kurator. Det funkade inte alls! För han var ungefär fem år äldre än mig, och det kändes helt fel att sitta och prata med honom. Även om han bara gjorde sitt jobb så kändes det helt fel för mig! Det hade funkat om han/hon var äldre, minst tio-tjugo år äldre (!)..
.. för hade jag velat prata problem med någon jämnårig så hade jag pratat med en kompis. Inte gått till en kurator! Så jag gick bara en gång..
(Även om det sista inte har något med gynekologeriet att göra, så är det så gott som samma sak)

Men, vad tycker du/ni?
Är det löjligt att välja bort en manlig (eller kvinnlig, om du är karl) gynekolog? Diskriminering?
Eller är det bara jag som tycker att det ska kännas bra (eller så bra som det KAN kännas när man ligger på gynstolen), och om nu "bra" är att det inte är en karl som undersöker, så ska la det vara okej? Eller..?

4 kommentarer:

  1. Jag ville inte ha någon manlig närvarande, förutom min karl självklart. När det närmade sig BF så frågade min barnmorska om jag hade några speciella önskemål, och sa då detta. Fanns visst inga manliga på förlossningen här, men du kan ju säga det till din BM, så kan hon skriva in det i din journal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, man kan göra så, alltså..? Åhfan.
      Men jag känner nog så att under förlossningen får det vara med karlar.. faktiskt. Barnmorskorna är ju oftast tjejer, men läkarna som kanske närvarar är oftast karlar. Har jag fått för mig iallafall. :P

      Kul att du verkar läsa min blogg med (o?)jämna mellanrum. :)

      Radera
  2. Du kan ge önskemål om hur du vill ha, huruvida du vill ha bedövning eller inte. Du kanske inte kan kräva att du ska ha blommor & choklad på rummet, men det som gäller din förlossning! ;)
    Barnmorskor är oftast tjejer, men finns ju manliga och jag vet att jag ville verkligen inte ha det, och sa till om det. Manlig läkare hade jag, han som skulle sätta epiduralen på mig, men han såg ju lixom inget, HA!

    Jorrå, kul läsning! ;) Är inne med jämna mellanrum ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej.. då kanske man ska ha lite önskningar. ;) Det hade varit gött med bara tjejer under förlossningen. :)

      Radera